Drámafoglalkozások egy-egy téma kapcsán
10–18 éveseknek
45-60 perces problémacentrikus drámafoglalkozások egy-egy emberi, erkölcsi vagy társadalmi kérdés kapcsán. A program célja, hogy az általános és középiskolai korosztállyal olyan kérdésköröket járjunk körbe, amelyekről úgy véljük, a leginkább érdekelheti őket. Ezekhez a témákhoz szeretnénk a színház és a dráma eszközeivel közelíteni annak érdekében, hogy a diákok képesek legyenek kialakítani saját álláspontjukat azokkal kapcsolatban. A problémacentrikus foglalkozások mellett készítettünk egy foglalkozást azoknak is, akik a színházról, mint művészeti ágról szeretnének többet megtudni.
A foglalkozás – egy szabadon értelmezhető színházi jelenet soron keresztül – arra keresi a választ, hogy milyen jelek alapján “olvassuk le” a jelentést akkor, amikor egy előadást nézünk. A kötetlen beszélgetés közben szóba kerülnek a különböző színházi szakmák és mindenki átgondolhatja azt is, hogy ő maga milyen döntéseket hozna, ha előadást készítene.
Az élet elvárt és váratlan eseményeivel foglalkozunk ezen az iskolai programon. Kell-e, lehet-e előre kalkulálni, tervezni a jövőnket a XXI. században? Meddig láthatunk előre és milyen módon táplálkozik a jövőképünk a múltunkból, a hagyományainkból? Mindezt kamaszokra tervezve, játékokkal, képekkel és közös alkotással.
Honnan érkeznek a szabályok? Mit irányít a törvény és mit a belső értékrendünk? Létezhet-e közösség szabályok nélkül? Megalkuvás-e, ha elfogadom a szabályokat vagy pont ezeknek köszönhetően tudok eligazodni a világban? Alakíthatom-e a törvényeket, van-e lehetőségem beleszólni az engem érintő kérdésekbe?
A foglalkozás a szabályok és a törvények témakörét járja körül a színház és a dráma eszközeinek segítségével.
Kik a példaképeink? Mi alapján választjuk, és mi mindenben követjük őket? Hol a határ a között, hogy tanulok valakitől és a között, hogy másolom őt? Lehetek kritikus a példaképemmel? Probléma-e, ha nem találok magamnak példaképet?
A drámafoglalkozás témája példaképeink kiválasztásának miértjei és az, hogy meddig lehet elmenni a rajongásban.
A közösség, csoport dinamikáját vizsgálja a foglalkozás az egyén szemszögéből. Milyen közösségekbe tartozunk? Mit tekintünk közösségnek? Milyen szerepe van az egyén életében a közösségnek és fordítva: milyen szerepe van az egyénnek a közösség életében. A programon résztvevő diákok átgondolhatják, hogy ők milyen csapatban érzik jól magukat és milyen szerepet vállalnak azokban a közösségekben, amelyeknek tagjai.